70 GODINA

HISTORIJSKOG MUZEJA BOSNE I HERCEGOVINE

OTKRIJTE
Saznajte više o događajima i aktivnostima Historijskog muzeja Bosne i Hercegovine
TOP 5 MUZEJSKIH EKSPONATA

Vojo Dimitrijević, Smrt fašizmu, sloboda narodu, 1966. 

Vitraž Voje Dimitrijevića govori o različitim slojevima bosanskohercegovačke historije, ali i historije samog Muzeja. Vitraž je izrađen namjenski za Muzej revolucije BiH, a njegov središnji dio je ispunjen sloganom “Smrt fašizmu, sloboda narodu” koji promovira ideje antifašizma i vrijednosti socijalističke države Jugoslavije. Jarko obojene plohe vitraža su oštećene u posljednjem ratu i ukazuju na još jedan sloj historije Bosne i Hercegovine: period opsade Sarajeva. Treći sloj, žuta vrpca “cultureshutdown”, podsjetnik je da je Muzej, zbog državnog neuspjeha da osigura pravni status i financijska sredstva, još uvijek u opasnosti.

vitraz Smrt fasizmu, sloboda narodu

 

Mladen Srbinović, Bosna, 1966.

Mozaik “Bosna” Mladena Srbinovića je uvod u priče o historiji Bosne i Hercegovine koje će biti ispričane muzejskim postavkama. Ovaj dekorativno-simbolički mozaik govori o različitim etapama historije koje se smjenjuju: lobanje su simboli rata, smrti, tanatosa, a cvijeće predstavlja mir, život, eros. Crvena linija, ili crvena arabeska kako je umjetnik naziva, je sila koja pomaže vječitu obnovu i rađenje iz ništavila. Ona je oporavljanje, cvat, želja, mogućnost. Na mozaiku su vidljivi elementi različite sakralne arhitekture kao podsjećanje na sve etničke različitosti koje se u Bosni oduvijek prepliću.

mozaik Bosna

 

Antun Augustinčić, Nošenje ranjenika, n.d.

Ova kompozicija je djelo hrvatskog kipara i likovnog pedagoga Antuna Augustinčića (1900.-1979.) koji je pored bogatog likovnog opusa u Jugoslaviji, stekao ugled u svijetu osvajajući brojne konkurse za spomenike. Skulptura “Nošenje ranjenika” iz Historijskog muzeja BiH je samo jedna u nizu ovakvih kompozicija rađenih za različite građevine u Jugoslaviji čiji je cilj bio veličanje narodnooslobodilačke borbe. Kompoziciju čine tri lika. U prvom planu je ranjenik kojeg nose dva saborca, po jedan sa svake strane, čime se time nastoji pokazati ujedinjenost i međusobna solidarnost učesnika narodnooslobodilačke borbe. Tijela su oblikovana tako da je vidljiv proces izrastanja skulpture iz kamene mase. Skulptura je otkupljena umjetnika 1965. godine.

nosenje ranjenika

 

Jedrilica

U Historijskom muzeju BiH možete vidjeti skelet jedrilice DFS 230. Ovaj tip jedrilice je bio među prvim modelima upotrijebljenim u pravoj borbenoj akciji. Bila je to konvencionalna jedrilica, s pravilnim i visoko postavljenim krilima pod uglom od 90° u odnosu na trup. Razvijena je 1932. godine, a u svojoj unutrašnjosti mogla je ponijeti uz pilota i 10 vojnika pod punom ratnom opremom. Ovaj tip jedrilice je korišten u desantu na Drvar – gdje je izvršen pokušaj likvidacije ili zarobljavanja vrhovnog komandanta NOVJ (Narodnooslobodilačka vojska Jugoslavije), maršala Tita. Desant na Drvar je izveden u maju 1944.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Oklopni voz

Oklopni voz je namijenjen za oružanu borbu. Sastoji se od oklopljene lokomotive, nekoliko oklopljenih naoružanih vagona i pomoćnih vagona ili platformi. Prvi put se pojavio u Američkom građanskom ratu (1861.-1865.). Najveću primjenu tokom Drugog svjetskog rata oklopni vozovi su imali u okupiranim zemljama Europe, naročito u bivšoj Jugoslaviji. Korišteni su za zaštitu važnih željezničkih pruga i objekata na njima od napada partizanskih jedinica. Voz koji posjeduje Historijski muzej BiH je jedan od tri oklopna voza u sastavu domobranstva NDH, čiji su oklopni vagoni izrađeni tokom 1942. godine u željezničkoj radionici u Zagrebu.

oklopni voz